Gosedjuret får robotröst med Adafruit Talking Toy Guts

Ett roligt elektronikprojekt att göra tillsammans med barnen på sommarlovet. Med hjälp av Talking Toy Guts Kit från Adafruit kan barnets favoritgosedjur plötsligt prata med robotröst!
Publicerad: juni 8, 2017
Senast uppdaterad: juli 6, 2017
multiline_chart Svårighetsgrad
Inte så farligt
timer Tidsåtgång
60-80 minuter
format_list_bulleted Antal steg
24
trending_up Visningar
386
chat_bubble_outline Kommentarer
0
star_outline Betyg
0 / 0

Förberedelser och inköp

Steg 1. Vad handlar den här guiden om link

zoom_in
  • I den här guiden visar jag hur du med hjälp av lite elektronik och kod kan göra ett vanligt gosedjur till ett mycket speciellt talande gosedjur!
  • Det här är ett perfekt projekt att göra tillsammans med lite äldre barn (10 år och uppåt) och för dig som aldrig har lött förut.
  • Du behöver inga programmeringskunskaper och det räcker med minimala sykunskaper för att genomföra det här projektet.
  • Guiden är baserad på en likadan guide på Adafruits hemsida. Så all cred för idén och originella genomförandet av projektet tillhör Adafruit och Becky Stern.
favorite_border Om du gillar Snillevilla och vill stötta bloggen och se fler och bättre guides, använd gärna länkarna ovan för att göra köp på m.nu. Då får vi en liten ersättning för varje köp du gör. Det medför ingen extra kostnad för dig. Pengarna går oavkortat till vidareutveckling av Snillevilla. Tack!

Verktyg och tillbehör

1 gosedjur

Det är det som ska få prata! Om det är barn inblandade, var tydlig med vad som kommer hända med det. :)

1 linjal

För att mäta sladdar för elektroniken.

1 liten, vass sax

Används för att klippa sladdar och 'operera' gosedjuret.

1 nål med tråd

Används för att sy ihop gosedjuret efter att 'operationen' är färdig.

1 lödkolv

Används för att löda elektroniken som ska sitta i gosedjuret.

1 lödtenn

Används för att löda elektroniken. Jag använde 60% tenn / 40% bly (s.k. 60/40) hartsfylld lödtenn och det funkade jättebra.

1 stativ, s.k. "hjälpande hand"

Används för att hålla fast elektroniken under lödningsprocessen.

1 lödstativ med svamp

Används för att hålla lödkolven under lödningsprocessen, samt rensa kolvens spets mellan lödningstillfällena.

1 tång för att skala sladdar

Jag använder en multifunktionell tång som jag hittade på Biltema för att både klippa och skala sladdar i projektet. Det går även att skala sladdarna med en liten vass kniv om du inte har en tång hemma.

1 värmepistol

Används för att krympa krympslangen som ska skydda lödningarna i elektroniken. En 2000 W hårfön bör också funka bra.

1 dator

Används för att förbereda och överföra kod till elektronik. Windows och Mac funkar lika bra.

1 USB micro B sladd

Används för att koppla upp elektronik till datorn för att överföra kod till elektroniken.

Steg 2. Vad man får för pengarna link

  • Det du får hem är ett paket med många små elektronikprylar.
  • Det runda kretskortet heter Gemma och kommer vara ‘hjärnan’ för det här projektet. Vi ska programmera den för att bestämma vilka ljud gosedjuret ska göra.
  • Den lilla silvriga fyrkanten med röd och svart sladd är batteriet som kommer förse elektroniken med ström.
  • Det lilla fyrkantiga blåa kretskortet är laddaren för batteriet. Du kan koppla in den i alla vanliga USB-portar på t.ex. din dator eller ett batteripack.
  • Den lilla guldfärgade grejen är en s.k. boll-brytare. Det är den som ska sätta igång ljudet när man skakar gosedjuret.
  • Den lilla randiga grejen med två långa ben är en s.k. resistor, eller motstånd. Den hjälper till att överföra strömmen från kretskortet till högtalaren på rätt sätt.  
  • Den runda svarta grejen är en minihögtalare. Det är den som gör själva ljudet.
  • Den lilla svarta grejen med tre ben är en transistor. Den ser till att högtalaren enbart får ström vid rätt tillfälle, dvs när djuret ska göra ett ljud.
  • Svarta sladden används för att koppla ihop de olika komponenterna i gosedjurets elektronik.
  • Svarta rören i tre olika storlekar är krympslangar. De används för att skydda de ömtåliga kopplingarna mellan de olika komponenterna.

Lödning av elektronik

Steg 3. Klipp och skala sladdarna link

  • Ta fram den svarta sladden.
  • Med hjälp av en sax eller tång, klipp av 4 st ungefär 10 cm långa bitar från den.
  • Skala bort ungefär 5 mm av den svarta plasten på båda ändarna av varje sladdbit.
  • En bit sladd ska finnas kvar. Släng inte den, du kommer att behöva den senare.

Att tänka på vid lödning link

zoom_in
  • Om du aldrig har lött förut, rekommenderar jag varmt att läsa denna artikel på Adafruit. Kom ihåg att lödkolven blir extremt varm. Hantera den med försiktighet. Undvik att andas in ångor och rök under lödningsprocessen. Lödning kräver ett visst tålamod, och precis som med alla andra förmågor, behöver du öva för att du ska bli bra på det. Ge inte upp! Du ska absolut inte äta eller dricka medan du håller på med lödning. Håll borta husdjur och små barn från ditt arbetsbord där du löder. Efter lödningen, städa upp arbetsbordet omedelbart och tvätta händerna noga.

Steg 4. Löd fast två av sladdarna på högtalaren link

  • Ta fram den svarta högtalaren och den guldfärgade brytaren.
  • Du ska löda fast dem på sladdarna som du förberedde i förra steget.
  • Fäst både högtalaren och den guldfärgade brytaren i stativet (hjälpande handen).
  • På undersidan av högtalaren finns det två kontakter där du ska löda fast sladdarna. Lägg en liten bit lödtenn på båda kontakterna med hjälp av lödkolven.  
  • Lägg även en liten bit lödtenn på den guldfärgade brytarens båda ‘ben’.
  • Ta fram en av de fyra sladdarna du tidigare förberett. Håll den skalade änden av sladden vid en av högtalarens kontakter och smält lödtennet du nyss la där med hjälp av lödkolven. Forma sen lödningen tills lödtennet täcker den skalade sladdänden.
  • Ta bort lödkolven och fortsätt hålla fast sladden i några sekunder tills lödningen har stelnat.
  • Upprepa samma process med nästa sladd. Löd fast den på högtalarens andra kontakt.
  • Nu kan du ta bort högtalaren från stativet. Såhär ska den se ut nu.

Steg 5. Löd fast de två andra sladdarna på boll-brytaren link

  • Fäst nästa sladd i stativet så att sladdens skalade ände rör vid boll-brytarens korta ben.
  • Håll sladden så nära benet som möjligt och använd lödkolven för att smälta lödtennet på brytarens ben, så att lödtennet täcker både benet och sladden. Är det för lite lödtenn på benet, kan du lägga på lite mer.
  • Håll fast sladden mot benet tills lödningen har stelnat.
  • Fäst den sista sladden i stativet och upprepa samma process – löd fast den på brytarens långa ben.

Steg 6. Isolera lödningarna på brytaren link

  • Ta fram den smalaste krympslangen .
  • Klipp av en 3 cm, och en 1.5 cm, lång bit från den smalaste krympslangen.
  • Trä krympslangsbitarna på sladdarna som du har lött fast på den guldfärgade brytaren. Den korta biten ska på korta benet och den långa biten ska på långa benet.
  • Värm upp konstruktionen med hjälp av värmepistolen tills krympslangarna har krympt och tätt omsluter kopplingarna mellan brytarens ben och sladdarna.
  • Ta fram den största krympslangen.
  • Klipp av en ungefär 1 cm lång bit från den och trä den över den guldfärgade brytarens ‘huvud’.
  • Använd värmepistolen för att värma upp konstruktionen igen, tills krympslangen tätt och fint omsluter kopplingen mellan brytarens ‘huvud’ och ‘ben’.
  • Såhär ska brytaren se ut nu.

Steg 7. Löd ihop Gemma och resistorn link

  • Ta fram det runda kretskortet (Gemma) och den lilla randiga grejen med två långa ben (resistorn).
  • Fäst kretskortet i stativet.
  • Trä ett av resistorns ben genom hålet på kretskortet som är markerat med D2 (i bilden är markeringen precis under resistorn och syns inte).
  • Löd fast resistorns ben i hålet och vänta tills lödningen har svalnat.
  • Klipp av benet som sticker ut från lödningen under kretskortet helt.
  • Klipp av andra benet så att det är ungefär 1 cm kvar.
  • Såhär ska det se ut nu.

Steg 8. Förbered transistorn för lödning link

  • Ta fram den lilla svarta grejen med tre ben (transistorn) och fäst den i stativet mittemot kretskortet.
  • Kolla noga att transistorns platta sida, med bokstäverna på, är uppåt.
  • Klipp av transistorns mittenben lite så att det blir ungefär 1 cm långt.
  • Precis som du gjorde med bollbrytarens ben så använder du sen lödkolven för att lägga på en liten bit lödtenn på både transistorns mellanben och resistorns ben.
  • Såhär ska det se ut nu.

Steg 9. Löd ihop transistorn med resistorn link

  • Ta fram den mellanstora krympslangen.
  • Klipp av en ungefär 0.5 cm lång bit av den och trä den på resistorn som du lödde fast i det runda kretskortet.
  • Arrangera stativet så transistorns mellanben och resistorns ben är precis bredvid varandra.
  • Med hjälp av lödkolven, smält lödtennet som finns på benen så att lödtennet täcker båda benen och formar en fin lödning.
  • Det gäller att vara snabb här. På mitt första försök var jag inte snabb nog och krympslangen på resistorn krympte av lödkolvens värme.
  • Efter att lödningen har svalnat, flytta krympslangen som sitter på resistorn så den täcker lödningen och värm upp den med värmepistolen så att den omsluter lödningen tätt och fint.

Steg 10. Löd ihop högtalaren med transistorn link

  • Ta fram högtalaren med sladdarna som du tidigare lödde ihop.
  • Vrid högtalaren med svarta sidan uppåt och fäst högtalarens övre sladd i stativet mittemot kretskortet. Sladdens skalade ände ska röra vid transistorns övre ben.  
  • Vrid ihop sladdens ände och transistorns övre ben. Är det svårt att göra med fingrarna kan du använda t.ex. en tång eller en pincett.  
  • Löd ihop sladden med transistorns ben med hjälp av lödkolven och lödtenn.  
  • Klipp av en ungefär 1 cm lång bit från den mellanstora krympslangen och trä den över lödningen.
  • Värm upp konstruktionen med värmepistolen så att krympslangen omsluter lödningen tätt och fint.

Steg 11. Löd ihop högtalarens andra sladd med Gemma link

  • När lödningen har svalnat, fäst den nedre högtalarens sladd i stativet. Trä sladdens skalade ände in i hålet på kretskortet som är markerat med Vout.
  • Löd fast sladden i hålet med hjälp av lödtenn och lödkolven.
  • Såhär ska konstruktionen se ut nu.

Steg 12. Löd en bit sladd på transistorns sista ben link

  • Ta fram sladdbiten som blev över efter att du hade klippt sladdarna för högtalaren och den guldfärgade brytaren.
  • Klipp av en ungefär 8 cm lång bit och skala den ungefär 1 cm i båda ändarna.
  • Fäst sladden och kretskortet i stativet så att transistorns sista lediga ben och sladdens ände rör vid varandra.
  • Löd ihop transistorns ben och sladden med hjälp av lödtenn och lödkolven.
  • Klipp av en ungefär 1 cm lång bit av den mellanstora krympslangen och trä den över sladden så att den täcker lödningen mellan sladden och transistorn.
  • Värm upp konstruktionen med värmepistolen så att krympslangen omsluter lödningen tätt och fint.

Steg 13. Löd fast brytaren till kretskortet link

  • Ta fram den guldfärgade brytaren med två sladdar som du tidigare lödde ihop.
  • Fäst en av brytarens sladdar (spelar ingen roll vilken) i stativet och trä sladdens skalade ände genom hålet på kretskortet som är markerat med D0.
  • Löd fast sladden i hålet.
  • Som vanligt, glöm inte att klippa av sladdbiten som sticker ut på andra sidan kretskortet.
  • Såhär ser konstruktionen ut nu.

Steg 14. Löd ihop lösa sladdar med kretskortet link

  • Nu är det två sladdar i konstruktionen som inte är fastlödda någonstans: den andra sladden som går till guldfärgade brytaren, och sladden som du tidigare lödde fast vid transistorns tredje ben.
  • Ta båda sladdarna och stoppa in de skalade ändarna i hålet på kretskortet som är markerat med GND.
  • Löd fast sladdarna i hålet.
  • Det börjar bli lite väl många sladdar här, så var extra försiktig när du löder de två sista sladdarna. Annars är risken att du av misstag råkar skada kretskortet eller någon annan komponent med lödkolven.

  • Även här, glöm inte att klippa av sladdändarna som sticker ut på andra sidan kretskortet.

Steg 15. Nu är elektroniken färdig link

zoom_in
  • Sådär! Nu har du lött ihop elektroniken som snart ska placeras i gosedjuret. Hoppas att din skapelse ser ut ungefär så som på den här bilden. Känn dig lite stolt!
  • Glöm inte att städa av din arbetsplats direkt efter lödningen. Koppla ur lödkolven, städa undan alla tillbehör, torka av bordet, dammsug golvet och tvätta händerna noga!

Programmera kretskortet

Installera Arduino IDE link

zoom_in
  • För att genomföra nästa del av guiden behöver du installera en mjukvara som heter Arduino IDE. Eftersom det är något som kommer behöva göras i flera kommande guider på Snillevilla, har jag skrivit en separat miniguide om hur du gör det. Gå till installationsguiden för Arduino IDE.

Steg 16. Anslut kretskortet till din dator link

  • Ta fram en USB micro B kabel. Koppla in den lilla kontakten i det runda kretskortet. Koppla in den större kontakten i ett USB-uttag på din dator. En grön liten lampa kommer att lysa och en röd liten lampa kommer att blinka på kretskortet ett tag. Om inga lampor lyser när du ansluter kretskortet till datorn, dubbelkolla att kretskortet är på. Det finns ett liten brytare på kretskortet. Kolla att den står på On och inte Off. USB sladden försörjer kretskortet med med ström från datorn, så du behöver inte koppla in batteriet.
  • Om lamporna fortfarande inte lyser, skriv ett inlägg med bilder på ditt kretskort i våra Frågor och svar så försöker vi hjälpa dig.

Steg 17. För över kod till kretskortet link

  • Öppna Arduino IDE som du installerade förut.
  • Radera allt innehåll i textrutan och klistra in koden från den här textfilen.
  • Scrolla ner lite i filen tills du ser en rad där det står chirp();.
  • Det är där du kan välja hur gosedjuret ska låta. Eftersom det här är ett litet kretskort med en liten högtalare, och ljuden är skapade av kod, så är de alla något robotiska.
  • För att ändra ljudet från t.ex. ‘chirp’ till ‘meow’: skriv två snedstreck // framför chirp(); och radera de två snedstrecken som finns framför meow(); i raden precis under.
  • För att spara koden, tryck på den runda knappen med ett checkmärke uppe till vänster.
  • En dialogruta för att spara filen kommer visas. Välj plats, ange namnet för din fil, och tryck på ‘Spara’.
  • Nu är det dags att föra över koden till kretskortet! Först, tryck på den lilla knappen mellan de två lamporna. Lampan ovanför den kommer blinka rött.
  • När den blinkar, tryck på den runda knappen med en pil på i Arduino IDE.
  • Nu förs koden över från din dator till kretskortet. När den är färdig, kommer du att se meddelandet ‘Uppladdning färdig’ i Arduino IDE.
  • När du nu skakar elektroniken, bör den spela upp det ljud du har valt.

Vanliga fel vid kodöverföringen link

  • Jag har stött på två vanliga felmeddelanden som ibland visas när man för över koden till kretskortet.
  • Efter att du har tryckt på knappen med pilikonen för att överföra din kod till kretskortet är ett vanligt fel att följande felkod visas ‘avrdude: error: usbtiny_transmit’ i Arduino IDE.
  • Lösningen för det här felet är att dra ut USB sladden från kretskortet och sen koppla in den igen.
  • Ett annat vanligt fel som inträffar vid samma tillfälle är felkoden ‘avrdude: Error: Could not find USBtiny device(0x1781/0xc9f)’.
  • Det här felet uppstår pga att kretskortet inte kan ta emot koden från datorn. Tryck på den lilla knappen på kretskortet igen så att den röda lampan börjar blinka och försök att föra över koden igen.
  • Funkar det fortfarande inte, ställ en fråga i våra Frågor & svar så försöker vi hjälpa dig.

Implantera elektroniken i gosedjuret

Steg 18. Koppla in batteriet i kretskortet link

  • Ta fram det silverfärgade batteriet.
  • Koppla in batteriet i det svarta uttaget på kretskortet. Om kretskortet är på, kommer lampan som är markerad med PWR lysa grönt.

Att tänka på vid 'implantering' av elektroniken link

zoom_in
  • Varje gosedjur är unikt, så du behöver själv tänka ut exakt hur elektroniken ska sitta i just ditt gosedjur. Men tänk på följande: Batteriet och batterikontakten ska vara lättillgängliga så att du enkelt kan ta ut batteriet för laddning. On/off knappen ska vara lättillgänglig så att du lätt kan stänga av ljudet på gosedjuret. Högtalaren ska sitta så nära djurets utsida som möjligt så att djurets stoppning inte dämpar ljudet i onödan.

Steg 19. Implantera elektroniken i gosedjuret link

  • När du har funderat ut hur elektroniken ska sitta i gosedjuret är det dags att genomföra själva implanteringen.
  • I mitt fall har jag bestämt att kretskortet ska sitta i bröstet av gosedjuret och batteriuttaget, samt att kretskortets av/på-knapp ska finnas i gosedjurets hals.
  • Du kan med fördel använda befintliga sömmar på gosedjuret för att genomföra ‘operationen’. Öppna upp sömmarna med ett vasst föremål t.ex. en liten sax eller sprättkniv.
  • En del barn kan bli väldigt emotionella när de ser att deras gosedjur blir dissekerat. Var snäll och ha respekt för deras känslor! Diskutera vad som kommer hända i förväg och gör inget som barnet inte är med på till 100%.

  • Gör ett tillräckligt stort hål och stoppa försiktigt in elektroniken i gosedjuret.
  • Försäkra dig om att det är lätt att komma åt batteriuttaget och av/på knappen på kretskortet och sy sen ihop gosedjuret igen.
  • På Fläcken kan jag använda av/på knappen genom pälsen. Tilda tycker att det är extra häftigt att kretskortets lampa lyser genom djurets päls när den är på.

Steg 20. Att ladda batteriet link

  • När batteriet i gosedjuret börjar ta slut, ta fram den lilla blåa laddaren som följde med i elektronikpaketet.
  • Dra ut batteriets sladd från uttaget i kretskortet.
  • Koppla in sladden i laddaren.
  • Koppla laddaren i ett USB uttag på din dator. När batteriet har laddats kommer lampan på laddaren lysa grönt. .
  • Leka leka leka! 🙂

Tack till m.nu som tillhandahöll produkter som behövdes för att genomföra denna guide. Stor tack även till Johan Linge, Isabella Gross Alström och Martin Jonsson som hjälpte med textredigeringen och allmän återkoppling!

Diskussion

Vad tyckte du om guiden? Funkade allt så som du förväntade dig? Stötte du på några problem? Lämna en kommentar!

keyboard_arrow_up